"In Shape"
info@inshape4ever.nl

 

BGN Gewichtsconsulent

Heb je gewichtsproblemen? Of wil je graag een gezondere leefstijl? Dan kan ik je hierbij adviseren op het gebied van voeding en beweging, zonder dat daar een dieet aan te pas komt. Ik leer je bewust te worden van je huidige eetpatroon en andere keuzes te maken.  Daarnaast begeleid ik je bij het integreren van je nieuwe eet- en leefpatroon in je dagelijkse leven.


Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland.  

 

 

 

 

                                                                              Als BGN-gewichtsconsulente werk ik in de preventieve gezondheidszorg. Ik begeleid cliënten met gewichtsproblemen en/of voedingsvraagstukken volgens de richtlijnen goede voeding, Voedingsnormen en de Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad naar een gezond voedings- en beweegpatroon.

Clienten die om medische redenen voeding nodig hebben die aan specifieke eisen moet voldoen, worden niet door de BGN-gewichtsconsulent begeleid.

De BGN-gewichtsconsulent is geen zorgverlener. De werkzaamheden vallen niet onder de wettelijke definitie van zorg.

De BGN-gewichtsconsulent adviseert en begeleidt clienten bij het verbeteren van het voedings- en bewegingspatroon en het bereiken van een gezond(er) gewicht. Uitgangspunt is gewone voeding. Door een coachende rol ondersteunt de gewichtsconsulent de client in het stap-voor-stap aanpassen van het voedings- en beweegpatroon. De BGN-gewichtsconsulent stimuleert de client in het verkrijgen van kennis en vaardigheden die nodig zijn om een gezond(er) gewicht te bereiken en te behouden.

Verwijzing nodig?


Voor begeleiding van een BGN-gewichtsconsulente heb je geen verwijzing van de huisarts nodig.
Gezonder gaan eten en bewegen via een praktische en persoonlijke aanpak. Geen dieet voor even, maar een verandering van leefstijl voor altijd.

Wat U van mijn begeleiding kunt verwachten :

 

• Voedingsadvies volgens Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad
• Afgestemd op eigen eetgewoonten en beweeg/leefpatroon
• Coaching gericht op blijvende verandering van eet- en beweeggewoonten
• Reële doelstellingen, haalbaarheid staat voorop
• Geleidelijk en blijvend afvallen: géén crash dieet, géén honger, géén jo-jo effect
• Geen dieet ‘hype’ volgen
• Geen dure pillen, poeders of speciale afslankproducten

 

Persoonlijke aanpak

 

Ieder mens heeft eigen voedingsgewoonten. Deze gewoonten heb je in de loop van je leven ontwikkeld. Je kreeg ze van huis uit mee en je hebt ze zelf verder aangepast. Zo is er een gewenning ontstaan in wat en hoeveel je dagelijks eet en drinkt. Maar bij eten spelen nog veel meer factoren een rol. Denk aan emoties, de invloed van mensen om je heen, tijdgebrek of gemaksvoedsel dat voor het grijpen ligt. Hierdoor eet je soms anders dan je van plan was. Zo zie je, eten is een persoonlijke zaak. Dat vraagt om een persoonlijke aanpak. 

 

Wat kan de BGN-gewichtsconsulent voor u betekenen bij overgewicht?

Allereerst berekent de BGN-gewichtsconsulent hoeveel u dient af te vallen om op een gezond gewicht te komen. Vervolgens wordt er een plan opgesteld om uw streefgewicht te bereiken. De BGN-gewichtsconsulent geeft u uitgebreid advies over voeding en bewegen.

Uw BGN-gewichtsconsulent zal u stimuleren en motiveren om uw doel te bereiken. En heeft u uw streefgewicht bereikt? Dan is de BGN-gewichtsconsulent dé stok achter de deur om op gewicht te blijven.


Overgewicht


Bij overgewicht is er sprake van een te grote vetvoorraad en een te hoog lichaamsgewicht in verhouding tot de lichaamslengte. Overgewicht ontstaat bijvoorbeeld door een tijd lang (te) veel te eten en (te) weinig te bewegen, waardoor er meer calorieën binnenkomen dan er verbrandt worden. Het teveel wordt door het lichaam opgeslagen als vet en zo stijgt het gewicht.
Overgewicht kan berekend worden door middel van de Body Mass Index (= BMI).  Bij deze methode wordt het lichaamsgewicht (in kilo’s) gedeeld door de lengte (in meters) in het kwadraat.
Voorbeeld:
Stel: u weegt 75 kilo en uw lengte is 1.64 m.

Dan is uw BMI: 75 : (1.64 x 1.64) = 27,9.


BMI < 18,5: ondergewicht
BMI 18,5 – 25: normaal gewicht
BMI 25 – 30: overgewicht
BMI > 30: obesitas


In het voorbeeld heeft de persoon overgewicht, de BMI valt immers tussen de 25 – 30.

 


 

 

En andere manier om te meten of u te veel weegt, is door middel van het meten van de middelomtrek. De hoeveelheid buikvet is bepalend voor het risico op ziektes ten gevolge van overgewicht. Daarom is het belangrijk om naast de BMI ook de middelomtrek te meten.

 

Middelomtrek  mannen (in cm)

Middelomtrek vrouwen (in cm)

Beoordeling en advies

79 - 94

68 – 80

U heeft geen verhoogd risico, probeer op gewicht te blijven.

94 – 102

80 – 88

U heeft nog geen verhoogd risico, maar de gevarenzone komt in beeld. Blijf op gewicht.

> 102

> 88

U heeft verhoogd risico. Probeer af te vallen.

 

Wat kunt u tijdens een bezoek aan de BGN-gewichtsconsulent verwachten?
Bij het eerste bezoek aan de BGN-gewichtsconsulent worden uw persoonsgegevens genoteerd en vraagt men naar uw persoonlijke omstandigheden. Uw lengte, gewicht, tailleomvang en lichaamsvetpercentage worden opgemeten. Uw gangbare voeding- en beweeg/leefpatroon wordt besproken. Vaak vraagt de BGN-gewichtsconsulent u om gedurende enige dagen een voedingsdagboek bij te houden om inzicht te krijgen in uw voedingswijze.
Al uw gegevens worden door de BGN-gewichtsconsulent bijgehouden in een dossier. Uw gegevens worden nooit zonder overleg met u aan anderen verstrekt. Desgewenst kunt u te alle tijden uw eigen dossier inzien.
De BGN-gewichtsconsulent geeft u vervolgens voedings- en beweegadviezen, die u helpen een gezondere leefwijze en een gezonder lichaamsgewicht te bereiken.
Daarbij leert u ook gezonde keuzes te maken in uw voeding door bijvoorbeeld het leren begrijpen van productinformatie op verpakkingen. U leert meer over de werking van de stofwisseling en hoe u uw lichaamsgewicht kunt reguleren door gezonde voeding en regelmatige beweging. U krijgt advies over (variatie)mogelijkheden voor ontbijt, lunch en diner en er wordt aandacht geschonken aan gezonde tussendoortjes. Er wordt kortom een gedegen en volledig voedingsadvies gegeven, met vele handvatten om zelfstandig de juiste keuzes te maken.
De BGN-gewichtsconsulent zal u motiveren en stimuleren om uw doel te bereiken.
Uw eigen inzet daarbij is natuurlijk ook van groot belang. Veel mensen vinden regelmatig bezoek aan de gewichtsconsulent daarbij de beste 'stok achter de deur'


Ik werk volgens de schijf van vijf ( zie hieronder) of de PuurGezond methode.

Voor meer informatie over de PuurGezond methode kunt u hier een kijkje nemen.

 

De schijf van vijf

Zoals u waarschijnlijk wel in de media gehoord heeft is de schijf van 5 aangepast.  Zie hieronder een korte samenvatting.

 

 

 

 

    

Veel groente en fruit 

 

 

 Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst 

 

 

 Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten 

 

 

 Genoeg zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas 

 

 

 Een handje ongezouten noten 

 

 

 Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten 

 

 

 Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie 

 

 

 

Buiten de Schijf van Vijf: niet te veel en niet te vaak

 

  • Kleine porties

  • Niet te veel zout, suiker en verzadigd vet

 

Huidige Schijf van Vijf en adviezen

Volg je de huidige Schijf van Vijf dan ben je heel gezond bezig. Sommige adviezen uit de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad staan al in de Schijf van Vijf en zijn nog steeds van toepassing:

  • In ieder geval 200 gram groente en 200 gram fruit per dag

  • Volkoren graanproducten, zoals brood en pasta, in plaats van witte varianten

  • Zachte vetten en olie in plaats van boter en harde margarine

  • Niet te veel rood vlees en bewerkt vlees (incl. vleeswaren)

  • Enkele porties zuivel per dag

  • Elke week vis

  • Minder zout

  • Minder frisdrank

 

Aanvullende adviezen

Daarnaast zijn er adviezen die je  kunt gebruiken als aanvulling in de nieuwe Schijf van Vijf:

  • Meer peulvruchten

  • Dagelijks wat ongezouten noten

  • Dagelijks groene of zwarte thee

  • Gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie (kookkoffie of cafetiere-koffie) 

  • Minder vruchtensappen

  • Liever geen alcohol

 

 

 

 

 

 

 

In Shape" Praktijk voor Voeding en Gewicht  regio IJsselmuiden en Kampen staat ingeschreven bij de KvK onder nummer:05086471 en bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten (BGN) onder nummer: 2136.                               BTW-ID NL001656208B94